Monday 8 October 2012

Mahu berusaha mencapai mampu

Assalamualaykum and good morning peeps! =)

I have day off today and tomorrow, & am spending my time lepaking in one of the famous hotel facing the beautiful sea scenary. 

Ok, I juz wanna share something that I read from Hilal Asyraf book named 'Sebelum Aku Bernikah'. In one of his topic he discussed about ' Berusaha Mencapai Mampu' sebelum bernikah. Kemampuan di sini di bahagi kpd 3 bahagian:
  1. Emosi
  2. Rohani
  3. Material
 "Orang2 yg tidak mempunyai kemampuan berkahwin, mereka menjaga kehormatannya sehingga Allah memberi kekayaan kpd mereka dari limpah kurnia-Nya"
Surah an-Nur:33

 Things that I got from this part of the book after a while of muhasabah are...
  • Dari segi rohani: Adakah solat 5 waktu ku cukup & selalu di awal waktu? solat subuh ku selalu terlajak.Istiqomahkah aku membaca quran setiap hari? Jika aku tidak mampu mendidik diri ku dari segi rohani lagi, bagaimana aku mampu mendidik bakal anak2 aku kelak? bagaimana pula ibadah2 sunat ku pula?
  • Dari segi emosi: Selalu sgt buat kerja last minute & procrastinate! Nanti mampu kah aku jika masih di takuk lama, can I still cope as a working lady, a wife, a housewife, a daughter and a mother?!!! Sifat2 amarah & malas masih lagi ada,bagaimana family ku kelak? Perlu semaikan sifat sabar, bertolak-ansur, good communication dan faham.
  • Dari segi material: Perlu sit down with Abang & plan our financial plan seperti bil bulanan (bil air, electrik, telefon, astro, internet), wang perbelanjaan dapur bulanan, duit simpanan dan duit simpanan anak..
Hmm..ok la gottago! May today be better than yesterday and may Allah bless. Take care and happy Monday people!! =)

JOM SAMA-SAMA BERUSAHAN MECAPAI MAMPU ITU! =)

Wassalam..
^^Along

No comments:

Post a Comment